عرضه‌ی نسخه جدید پایگاه نورمگز

پایگاه مجلات تخصصی نور  (www.noormags.ir) به عنوان بزرگ ترین بانک مجلات تخصصی علوم اسلامی و انسانی در فضای مجازی در مهرماه سال ۱۳۸۴ به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، با هدف تسهیل و ترویج پژوهش و تولید علم فعالیت خود را آغاز کرده و تا کنون محیط کاربری آن همگام با فناوری های جدید چندبار روزآمد گردیده است. این پایگاه یکبار در سال 1391 با عرضه‌ی نسخه‌ی 1.5 به روز رسانی شد. در سال 1393 نیز نسخه‌ی 2 این پایگاه با ویژگی‌ها و امکانات جدید در اختیار کاربران قرار گرفت. به همین بهانه گفتگویی با حجت الاسلام امینی‌مقدم، مدیر پایگاه نورمگز انجام داده‌ایم که تقدیم می‌شود.

اگر امکان دارد مختصری از فعالیت و محتوای پایگاه نورمگز را بیان بفرمائید.

– بسم الله الرحمن الرحیم

پایگاه مجلات تخصصی نور، بانک اطلاعاتی متنی- تصویری است که در راستای تسهیل و ترویج امر پژوهش، وظیفه شناسایی و عرضه مجلات تخصصی علوم اسلامی و انسانی در فضای مجازی را بر عهده دارد. این پایگاه با در برداشتن بیش از۵۴ هزار و ۳۰۰ شماره مجله در قالب یک هزار و ۳۰۰عنوان با قدمت بیش از یک قرن انتشار جرائد تا به امروز، و با دارا بودن بیش از یک میلیون مقاله، به گنجینه ای گرانبها و بستری مناسب برای پژوهش تبدیل شده است.

 

نسخه جدید نورمگز چه ویژگی‌ها و نوآوری‌هایی را در پی داشته است؟

– پایگاه نورمگز از آغاز آبان ماه سال 1393 از وحدت رویه و ویژگی‌های تازه‌ای برخوردار شده است. هوشمندسازی، پژوهش محوری، جذابیت، یکپارچگی سیستم و خدمات بیشتر و آسان به نشریات از تغییرات و راهبردهای جدید نسخه روزآمد شده بزرگترین پایگاه مجلات تخصصی کشور می باشد.
در این میان هوشمند سازی جستجوی اطلاعات در این پایگاه یکی از قابلیت های مهم این نسخه می‌باشد. بطوریکه موتور جستجوی هوشمند، با تشخیص عنوان‌های هم‌سان عناوین و کشف هوش‌مند عنوان‌های هم‌سانِ مقالات، پیشنهادهای لازم را به کاربران ارائه می دهد. در این فناوری، مقالات مرتبط بر اساس بازدید کاربران و علاقمندی آنان به صورت هوشمند کشف و ارائه می گردد .

قابلیت‌های مهمی که در زمینه‌ی تسهیل کار کاربران در این به‌روز رسانی گنجانده شده است، شامل چه مواردی می‌شود؟

– امکان ایجاد فهرست علاقه مندی هر کاربر از مقالات، مجلات و پدیدآوران و اطلاع رسانی نسبت به انتشار شماره جدید نشریات و پدیدآوران منتخب و همچنین ارائه گزارش‌هایی از فعالیت های کاربر مانند دریافت مقالات و جستجوها از جمله قابلیت های نسخه جدید نورمگز است که کار محققان و پژوهشگران را تسهیل خواهد کرد.

ما در بخش جذابیت و یکپارچگی سیستم در نسخه جدید، سعی کردیم تا با ایجاد جذابیت بصری حداکثری و رابط کاربری جدید در عین حفظ کارایی و محیط سه زبانه وهمچنین یکپارچه کردن سرویس های مختلف جهت ارائه هدفمند و هوشمندانه محتوا با امکان اتصال به سامانه جامع کاربران نور، محیط جذاب و در عین حال کاربردی و آسانی را برای کاربران‌مان فراهم آوریم.

پیشتر به بحث خدمات آسان به نشریات اشاره کردید. در این زمینه بیشتر توضیح می‌دهید؟
– خدمات رسانی به نشریات همواره از دغدغه‌های پایگاه نورمگز می‌باشد. در نسخه‌ی 2، با ایجاد امکانات جدید و کاربردی برای نشریات شامل واگذاری نشانی اختصاصی هر نشریه به صاحبان آن جهت دسترسی سریع به اطلاعات نشریه، مدیریت صفحه اطلاعات نشریات توسط صاحبان نشریه، ارائه اطلاعات آماری مجله در صفحه اختصاصی مانند: تعداد دفعات دیده شدن مجله و یا تعداد دفعات دانلود مقالات و ایجاد سامانه ارسال مقالات جدید سعی کردیم تا خدمات متنوعی به صاحبان نشریات ارائه دهیم.

یک دیدگاه